استفاده از کروز کنترل در مسیرهای طولانی و یا در بزرگراه‌ها موجب سهولت در رانندگی می‌شود. به کمک این سیستم شما سرعت خودرو را روی یک عدد ثابت تنظیم می‌کنید و پس از می‌توانید پای خود را از روی پدال گاز بردارید.
سیستم‌های مدرن‌تر حتی به شما امکان می‌دهند تا سرعت و فاصله خود تا خودروی جلویی را نیز تعیین کنید. وقتی کروز کنترل کار نکند، رانندگی ممکن است اذیت‌کننده باشد، اما وقتی به صورت ناگهانی از کار بیفتد، می‌تواند خطرناک باشد.

با از کار افتادن ناگهانی کروز کنترل سرعت خودروی شما به سرعت کاهش پیدا می‌کند. حتی زمانی که کروز کنترل فعال می باشد هم بسیار مهم است که راننده هوشیار باقی بماند.

عملکرد سیستم کروز کنترل چگونه است؟

سیستم‌های کروز کنترل نیز با مدرن‌تر شدن اتومبیل‌ها تغییر کرده اند. خودروهای جدیدتر از تنظیمات کاملا الکترونیکی برای تثبیت سرعت استفاده می‌کنند و می توانند سرعت و فاصله شما تا خودروی جلویی را نیز ثابت نگه دارند.

این سیستم‌ها از طریق کامپیوتر خودرو یا ECU(واحد کنترل الکترونیکی) کنترل می‌شوند. خودروهای قدیمی‌تر، کروز کنترل الکترومکانیکی دارند.

در این تنظیمات، یک فعال‌کننده خلاء به صورت فیزیکی توسط یک کابل یا زنجیره به دریچه کنترل متصل شده است. کابل برای افزایش یا کاهش موقعیت دریچه بر اساس اقدامات محرک تنظیم می شود.

یک تعمیرکار می‌تواند تشخیص دهد که تنظیمات کروز کنترل خودروی شما چیست.

خرابی کروز کنترل دنا پلاس
 

خرابی کروز کنترل دنا پلاس

فیوز: مانند اکثر سیستم‌های الکترونیکی کنترل در خودرو، کروز کنترل نیز یک فیوز دارد که با بالا و پایین شدن جریان می‌سوزد. وقتی فیوز کروز کنترل بسوزد، کروز کنترل هم از کار می‌افتد.

سوئیچ پدال ترمز: سوئیچ پدال ترمز، وقتی بر روی پدال ترمز فشار داده شود، چراغ های ترمز خودرو را روشن می‌کند. از آنجا که سیستم‌های کروز کنترل طوری طراحی شده‌اند که با فشرده شدن پدال ترمز غیرفعال شوند، کروز کنترل به سوئیچ پدال ترمز متصل است.

اگر سوئیچ پدال ترمز مشکل داشته باشد، فرض بر این گذاشته می‌شود که ترمز گرفته شده و سیستم کروز از کار می‌افتد.

سنسور سرعت: سنسور سرعت وظایف زیادی دارد، از جمله نشان دادن سرعت خودرو، تنظیم جریان سوخت و تنظیم زمان اشتعال و فعال کردن کروز کنترل است.

اگر سنسور سرعت خراب شود، سیستم ممکن است از کار بیفتد. همچنین احتمالا متوجه خواهید شد که کیلومترشمار متوقف شده و موتور در حالت خلاص بد کار می‌کند.

فعال‌کننده شلنگ و کابل خلاء: در خودروهای قدیمی، کروز کنترل با استفاده از یک فعال‌کننده خلاء که توسط یک کابل به دریچه متصل شده کار می‌کند.

اگر فعال‌کننده خلاء خراب شود و یا شلنگ‌های خلاء آسیب ببینند، کروز کنترل خودرو نیز از کار می‌افتد. همچنین اتصال کابل فعال‌کننده به دریچه از بین برود نیز امکان از کار افتادن کروز کنترل وجود دارد.

چه کار باید کرد
باید بررسی دلایل از کار افتادن کروز کنترل خودرو خود را به دست یک تعمیرکار با تجربه بسپارید. تعمیرکار باید تمام جزئیات را با دقت بررسی کند تا بتواند با قطعیت مشخص کند چه مشکلی باعث از کار افتادن کروز شده است.

علت خرابی کروز کنترل

جهت بررسی علل کار نکردن کروز کنترل ابتدا تعمیرکار باید از طریق یک کد اسکنر به ECU خودرو متصل شود. به این ترتیب می‌تواند کدها را خوانده و مشکلات احتمالی را مشخص کند و بهتر تشخیص دهد که کدام اجزاء ممکن است خراب شده باشد.

اگر مشخص شود که مشکل از فیوز است، تعمیرکار باید ابتدا فیوز مربوطه در سیستم کروز کنترل را پیدا و بررسی کند. اگر فیوز سوخته باشد، باید آن را با یک فیوز سالم تعویض کند.

اگر سوئیچ پدال ترمز مشکل داشته باشد، باید ابتدا سوئیچ را برای بررسی آسیب‌های سطحی چک کرد. سپس باید سیم برق متصل به سوئیچ را بررسی و در صورت لزوم آن را عوض کرد.

وقتی سوئیچ عوض شد، باید اطمینان حاصل کرد که چراغ‌های ترمز و سیستم کنترل درست کار کند.

برای بررسی سنسور سرعت، تعمیرکار باید زیر وسیله نقلیه برود و سپس سنسور و سیم‌های اطراف آن را برای پیدا کردن آسیب احتمالی بررسی کند.

سپس باید سنسور را عوض کند و بعد مطمئن شود که سیم‌ها از سنسور تا کیلومترشمار و سوئیچ‌های کروز به درستی کشیده شده باشند تا مشکل دیگری پیش نیاید.

اگر تعمیرکار معتقد باشد که فعال‌کننده خلاء یا شیلنگ و کابل مربوطه خراب است، باید کاپوت را باز کرده و فعال‌کننده را پیدا کند. تعمیرکار ابتدا باید شیلنگ و کابل را بررسی کند تا مطمئن شود آنها درست کار می‌کند. سپس در صورت لزوم آنها را تعویض کند.

پس از تعمیرات، تعمیرکار از شما می‌خواهد سوار اتومبیل‌تان شوید و در حین رانندگی، کروز کنترل را امتحان کنید. او همچنین باید از کد اسکنر برای پاک کردن کدهای خطایی استفاده کند که ممکن است هنگام از کار افتادن سیستم ایجاد شده باشند.

سیستم کروز کنترل چه اهمیتی دارد؟

از کار افتادن سیستم کروز می‌تواند نشانه این باشد که خودرو به تعمیرات نیاز دارد. با بررسی این سیستم، تعمیرکار احتمالا سیستم‌های دیگر، از جمله چراغ ترمز و کیلومترشمار را نیز بررسی می‌کند.

شاید رانندگی بدون کروز کنترل کمی سخت باشد، اما از کار افتادن ناگهانی و کارنکردن کروز کنترل می‌تواند برای راننده‌ای که حواسش نیست خطرناک باشد.

اگر متوجه شدید کروز کنترل خودروتان متوقف شده است، باید حتما از یک تعمیرکار بخواهید مشکل را بررسی کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *