بسیاری از مالکین خودرو دنا همواره نگران درجه حرارت موتور خودرو می باشند و از دیدگاه آنها موتور بسیار پرحرارت می باشد اما دناباز جواب بسیار ساده و منطقی برای این موضوع دارد که در زیر به آن اشاره می شود.

خودروهای امروزی به خودروهای گرما دوست معروف هستند و موتور آن‌ها با توجه به طراحی و آلیاژ خاص به کار رفته، به راحتی توانایی تحمل دماهای بالای 100 درجه را دارند.

هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از سائیدگی سیلندرها و بالا بردن توان موتور، کم کردن مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه‌ای است. در دمای بالا “خام سوزی سوخت” به حداقل ممکن خود می‌رسد.

علت درجه حرارت بالای موتور EF7
علت درجه حرارت بالای موتور EF7

ECUهای نصب شده دراین خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت، به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می‌دهد.

جالب اینجاست در این خودروها تا دمای 85 درجه ترموسات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموستات شروع به باز شدن می کند.

تا دمای حدود 90درجه، فن‌ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع به کار می‌کنند و تا دمای نزدیک 105 درجه موتور با دور فن پایین خنک می‌گردد. از دمای 100 تا 120 درجه موتور با دور فن بالا خنک می‌شود و بعد از این دماست که کلیه هشدار‌های سیستم ایمنی فعال می‌گردنند و لامپ “STOP” روشن می‌شود.

در مواقعی که از کولر استفاده می‌کنید دور فن بالا زودتر فعال می گردد. در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.

در خودروهای خانواده دنا با موتور EF7

می توان این قضیه را از روی آمپر آب بدین صورت شرح داد هر گاه نشانگر به خط وسط برسد فنها با دور آرام شروع به کار کردن می کنند و بعد از خنک شدن فنها روی یک خط مانده به وسط قطع خواهند کرد و این روند تکرار خواهد شد. چنانچه حرارت بالا رود و خط وسط را بگذرانند فنها با دور تند فعال خواهند شد تا دما سریعتر به دامنه عملکرد برسد.

اشاره به این نکته نیز ضروری می باشد که با خاموش کردن خودروی دنا فنها نیز خاموش میگردد که باعث بالا رفتن دمای سیال می گردد و اگر پس از چند دقیقه خودرو روشن شود خواهید دید که نشانگر دمای آب خط وسط را نیز رد کرده است اما جای نگرانی نیست و فنها با دور تند عمل کرده تا سریعتر دما به حالت نرمال بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *