علت روشن شدن چراغ چک دنا پلاس، یک نوع سیستم اطلاع رسانی به راننده در خودروهای ایران خودرو است که با استفاده از یک سری لامپ‌های LED در بخش داشبورد، اطلاعاتی مانند وضعیت موتور، فشار تایرها و … را به راننده نمایش می‌دهد. عملکرد این سیستم به طور خاص برای خودروی دنا طراحی شده است و در نسخه جدید آن به نام “دنا پلاس”، قابلیت‌های بیشتری نیز به آن اضافه شده است.

علت روشن شدن چراغ چک دنا پلاس

در خودروی دناپلاس و دنا زمانی روشن می‌شود که سیستم مدیریت موتور (ECU) به هر دلیلی عملکرد نامناسبی در خودرو تشخیص داده باشد. این ممکن است به دلیل بروز خطاهای موتور، سیستم تزریق سوخت یا سیستم تعلیق و فرمان و … باشد. در این صورت، چراغ چک به منظور جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر در خودرو روشن می‌شود و به راننده اطلاع داده می‌شود که باید به سرعت خودرو را به مرکز خدماتی معتبر تعمیر ببرد تا مشکلات حل شوند. لازم به ذکر است که در برخی موارد، علت روشن شدن چراغ چک ممکن است به دلیل مشکلات ساده‌تری مانند اتصال نامناسب یکی از سنسورهای خودرو (اکسیژن، اسپ موتور، دنده عقب) و یا اضافه کردن لوازم تزئینی مانند چراغ های هدلایت و زنون و .. باشد.

علت روشن شدن چراغ چک دنا پلاس

دلایل روشن شدن چراغ چک در دناپلاس و دنا

CarMD شاخص سلامت خودرو را در سال 2015 منتشر کرده و 10 دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور و تعمیر مرتبط با آن را اعلام کرده است. این مطلب به شما کمک خواهد کرد که بدانید روشن شدن این چراغ چه مقدار هزینه روی دستتان می‌گذارد.

1. تعویض انژکتور

طبق گزارش موجود این اولین باری است که این مشکل در لیست قرار می‌گیرد و با 1.75 درصد از تعمیرات در سال 2014 در رتبه ی دهم قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی خرابی انژکتورها انسداد آنها توسط مواد زائد ته‌نشین شده مخزن سوخت است که با رانندگی مداوم با سوخت کم یا استفاده از سوخت با کیفیت پایین و یا تعویض نکردن فیلتر سوخت حاصل می‌شود.

2. تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز و تمیز کردن تمام اتصالات آن

تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز خودرو (EGR) و تمیز کردن تمام اتصالات آن ممکن است هزینه داشته باشد اما برای اطمینان از این که خودرو برای مدت طولانی سواری بدهد ضروری است، این سرویس 1.95 درصد از تعمیرات سال 2014 را تشکیل می‌دهد.

3. تعویض ترموستات

با در نظر گرفتن این که ترموستات در یک خودرو نسبت به دیگر اجزای موتور کار سخت‌تری انجام می‌دهد حضور آن در لیست تعمیرات سال گذشته جای تعجبی نداشت، این سیستم در مناطق گرم بیشتر خراب می‌شود و با 2.18 درصد از تعمیرات در مکان هشتم قرار می‌گیرد.

4. تعویض شمع و سیم آن

تعویض شمع و سیم‌های آن 3.8 درصد از تعمیرات سال گذشته را تشکیل داده است البته تعویض شمع و سیم‌های آن به عنوان یک تعمیر استاندارد در نظر گرفته می‌شود و اگر شمع‌ها و سیم‌ها تعویض نشوند بعد از مدتی چراغ چک موتور روشن می‌شود و اگر همچنان به آن رسیدگی نشود شمع دیگر جرقه نخواهد زد و همین امر باعث خرابی کوئل و مبدل کاتالیزوری می‌شود که هزینه تعمیر را بالا می‌برد.

5. تعویض سنسور توده جریان هوا

تعویض سنسور توده جریان هوا با 3.54 درصد از تعمیرات، ششمین دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور در آمریکا است که این نوع تعمیرات در غرب به حدی زیاد بوده که در رده ی سوم قرار گرفته است. توده جریان هوا در شرایط جاده ای خشک و گرد و خاک تابستانی یا برفی با نمک و یخ آسیب‌پذیرتر است. البته با تمیز نگه داشتن فیلتر هوا می‌توان از خراب شدن آن جلوگیری کرد.

6. تعویض کوئل

نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری شمع و سیم‌های شمع موجب خرابی کوئل شده و با روشن شدن چراغ موتور باید آن را تعویض کنیم، این مشکل با 3.57 درصد از تعمیرات در رده ی پنجم قرار می‌گیرد.

7. تعویض کوئل ها و شمع‌ها

خرابی کوئل و شمع‌ها با هم به عنوان یک گروه با 3.58 درصد از تعمیرات در رده ی چهارم قرار می‌گیرد. در بسیاری آر موارد خرابی کوئل ناشی از ایراد در شمع‌ها است.

8. بررسی شل بودن درپوش باک خودرو و در صورت نیاز سفت کردن یا تعویض آن

درپوش سوخت شاید بی‌اهمیت به نظر برسد اما یک درپوش سوخت شل می‌تواند سبب روشن شدن چراغ موتور شود و این مشکل ساده 5.4 درصد از تعمیرات را تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر به‌تازگی باک خودرو را پر کرده‌اید و چراغ موتور روشن شده است با چک کردن درپوش باک خودرو شاید مشکل حل شود.

9. تعویض مبدل کاتالیست با مبدل کاتالیست OE جدید

مشکل در مبدل کاتالیست با 5.89 درصد از تعمیرات در رده ی دوم ایستاده است. این مشکل که در خودروهای قدیمی رایج‌تر است با نگهداری نادرست خودرو و تعویض نکردن به‌موقع شمع خودرو به وجود می‌آید و تعویض آن هزینه ی زیادی دارد.

10. تعویض سنسور اکسیژن

در نهایت تعویض سنسور اکسیژن با 7.1 درصد شایع‌ترین دلیل روشن شدن چراغ موتور در سال گذشته بوده است. خوشبختانه این مشکل هزینه زیادی ندارد. اما مشکل در این سنسور باعث اختلالاتی در سیستم ECU مثل تزریق بیش از حد سوخت می‌شود که این تزریق بیش از حد باعث مصرف بیشتر سوخت (تا 40 درصد بیشتر) می‌شود و هزینه ای اضافی به بار می‌آید.

72 پاسخ

  1. سلام خودرو من دنا پلاس توربو شارژ پنج دنده است وقتی هوا خنک است مثل اول صبح یا شب خودرو کمتر مشکل دارد ولی هر بیشتر رانندگی بکنی شتاب موتور افت می کند و گاز نمی خورد بخصوص در سربالایی که اگر چراغ چک روشن باشد سرعت آن به 20کیلومتر می رسد و گاهی هم تو جاده صاف چراغ چک خاموش و موتور مرتب گاز می خورد ولی هر چه هوا داغ تر باشد بیشتر اتفاق می افتاد بطوریکه در سربالایی کوچک بالا نمی رود اصلا خودرو گاز نمی خورد اگر خودرو خاموش نکنی وحشتناک موتور می لرزد ولی وقتی موتور خنک شد تا ده کیلومتر اگر سربالایی نباشد مشکلی ندارد

    1. سلام
      بصورت کلی در خودرو های توربو هوای ورودی گرمه. در تابستان و شهر های گرم هم این مشکل بیشتر میشه و باعث ناک موتور میشه.
      استفاده از بنزین سوپر میتونه کمی از مشکلتونو برطرف کنه و سعی کنید در هوای گرم تخت گاز رانندگی نکنید.

  2. خودروی دنا پلاس صفر خریداری کردم چراغ چک وقتی سوئيچ راباز میکنم روشن است و خاموش نمیشه تا زمانی که استارت بزنم و ماشین روشن بشه پس از چند ثانیه از روشن شدن ماشین چراغ چک خاموش میشه بفرمایید مشکل چیه

    1. سلام و احترام
      اصغر آقای عزیز روشن شدن چراغ چک هنگام بازکردن سوئیچ کاملا طبیعی و برنامه ریزی شده است.اگر روشن نشه موقع استارت ایراد داره!!!

      موفق و موید باشید.

      1. سلام من یکساله دنا پلاس اتومات دارم وقتی دمای ماشین از نصف رد میشه امپر آب ماشین قطع میشه و ماشین ارور آب میده لطفا اگه مشکل بهم بگین ممنون میشم

        1. سلام
          مشکل از چند تا مورد میتونه باشه که باید تک به تک بررسی بشه. بهتره اول دیاگ بخوره بعد مشکل پیدا و رفع بشه.

          1. سلام وقت شما بخیر
            من دناپلاس اتوماتیک توربو 1401 دارم که 3هزارتا کاکرده است.
            سال قبل چون زیاد استفاده نمی کردم مشکل را بخاطر خوابیدن زیاد ماشین ربط دادم ولی الان باز به این مشکل خوردم، که گاهی توی سرعت و یا گاهی در سرعت پایین مانند خارج شدن از پارک، ماشین خاموش میشه + فرمون قفل میشه و باید بصورت کامل خاموش کنم برم به حالت پارک و بعد روشن کنم تا ماشین حرکت کند.
            این مشکل از چیست؟

        2. دنا خطای p0650 میده (تغذیه چراغ چک ).امپرهاقطع.کولرقطع.فن دور کند یکسره. چراغچک روشن علت چی میتونه باشه ؟

          1. سلام و احترام
            ابتدا سوکت چراغ هارو چک کنید.سپس ببینید چراغی یا لامپی اگه موردی داره حلش کنید

        3. سلام دناپلاس توربواتومات صفرتازه تحویل گرفتم سرعت از۱۲۵ک رد میشه چراغ های پایداری و چراغ چک و ای بی اس روشن میشه بعد ک سرعتو کم میکنم بعد یک تا دقیقه خاموش میشه ایا ماشین مشکلی داره یا نه طبیعیه

          1. سلام و احترام
            بده دیاگ بزنن درحالت طبیعی نباید این ارور رو بده میلاد جان

  3. جای تقدیر و تشکر از پاسخ های آنلاین و مفیدتان دارد

    1. سلام و احترام
      خواهش میکنم در خدمتیم.

  4. عرض ادب و خسته نباشید. بنده به تازگی دنا خریدم، ماشین رو کارشناسی زیاد بردم، همه گفتن سالمه. از دیشب چراغ چک موتور روشن شده، البته چشمک زن نیست و ثابته. عملکرد ماشین هم خوبه و مثل قبله، ضمنا ۵۴۰۰۰ کیلومتر کارکرده و خبر ندارم کی شمع و … عوض شده. اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام و احترام
      آقا محمد عزیز ابتدا دقت کنید ببینید چراغ آچار روشن شده یا چراغ چک!! اگر چراغ آچار بود یعنی مربوط به سرویسهای دوره ای هست
      اگر چراغ چک بود باید دیاگ بزنند.
      موفق و موید باشید

  5. سلام من دنا پنج دنده توربو شارژ دارم مدتی است وقتی چراغ چک آن روشن می شود و خودرو از شتاب می افتد و گاز نمی خورد بعد از پیمودن چند کیلومتر با دور کم مثلاً بیست کیلومتر که در اتوبان واقعا خطر ناک است و احتما تصادف وجود دارد چون اکثر اتوبانها شانه خاکی ندارند و بعد از چند کیلومتر دوباره چراغ چک خاموش و با هر سرعتی دوست داری خیلی راحت موتور کار می کند و ولی این چراغ در مسیر شصت کیلومتری شاید دو تا سه بار تکرار شود بیشتر وقتی هوا گرم باشد و بیشتر از آن تو سربالایی چراغ چک روشن می شود و سعی می کنم قبل از رسیدن به سربالایی سرعتم بالای صد تا باشد تا از سربالایی عبور کنم چون بیشتر وقت ها چراغ چک روشن و شتاب خودرو می گیرد و اگر سرعت خودرو کم باشد مجبور به تعویض دنده می شوی بطوریکه گاهی با دنده یک بدون اینکه خودرو گاز بخورد باید حرکت کنی یا باید در حاشیه جاده پارک کنی تا خودرو کمی خنک شود بعد حرکت کنی برای مثال امروز یکی دو بار این اتفاق افتاد ولی تو اتوبان چراغ چک خاموش شد و تا خانه خودرو بدون روشن شدن چراغ چک و با سرعت هر چه دوست داشتی که من تا 150رفتم ولی چراغ چک روشن نشد الان نمی دانم مشکل از کجاست نمایندگی چندین بار بردم کارشناس خودش پشت فرمان نشست باز تو سربالایی چک روشن و افت شتاب اتفاق افتاد ولی تو سرازیری خاموش شد و دوباره خودرو شتاب گرفت وقتی پیام می زنی سنسور ناک یا ضربه نشان می دهد تعویض کردیم ولی اتفاقی نیفتاد در ضمن از موقعی که مکمل بنزین درجه یک استفاده می کنم کمتر چراغ چک آن روشن می شود و بیشتر وقتی کولر روشن می کنی این اتفاق زودتر می افتد می ترسم مشکل از سیلندر باشد آخه هم زمان با روشن شدن چراغ چک کامپیوتر اجازه رسیدن سوخت به موتور نمی دهد چون سوخت قطع می شود خودرو گاز نمی خورد از کیلومتر 6000این اتفاق افتاده الان 13000کار کرد با همین حالت دارد البته تو هوای خنک مشکلی ندارد اگر کسی می تواند کمکم کند تا ابد مدیون ایشان هستم و کمک به هم نوع باعث خوش بختی و شادی وجدان کمک کنند می شود

    1. سلام ما یک ماشین دنا دارم چراغ چک آن روشن شد چندین بار بردم نمایندگی یک بار سنسور اکسیژن و دو بار cvvt رو تعویض کردند اما باز چراغ چک روشن میشه چه گار کنم.

    2. دقیقا با این اوصافی که شما گفتین خودروی منم همین مشکل رو داره دنا توربو 5 دنده
      فکر کنم مشکل از خود کارخانه هست.

      پاسخ

    3. حسین ماشین منم صفره همین مشکل رو داره ،اگه راه حلشو پیدا کردی به منم بگو لطفا

    4. سلام این ایراد منم داشتم از چهار تا سیلندر کمپرس بگیر با کمپرس سنج ببین مشکلی ندارن مال من ایراد سوپاپ داشت خطای ناک میداد در ضمن مکمل اصلا نریز فقط بنزین سوپر بزن شمع و وایر و کویل تستی عوض کن البته بنظرم مربوط به همون مورد اول است

  6. سلام وقت بخیر ماشین من دنا پلاس توربو اتومات…داشتم مثل همیشه رانندگی میکردم که خیلی یهویی بدون هیچ علایم قبلی ماشین ریپ زد کولر ماشینم روشن بود و فقط تو دنده ۳ کار می‌کرد و دیگ گاز نگرفت و خفه شد و همچنین کلا اتوماتش از دسترس خارج شد و رفتم گزاشتم خونه نمیدونم چکار کنم میترسم روشنش کنم اگه تسمه پاره کرده باشه…مشکلش چیه؟؟چرا انقد ناگهانی؟؟

  7. سلام
    ماشین 2000
    کارکرده موقع که خاموش میکنم چراغ داخل صفحه کیلومتر نمایش روشن هست
    ممنون

    1. سلام و احترام
      عباس عزیز اگر فقط لحظاتی چراغ صفحه روشن بمونه طبیعی هست
      اگر چراغ کلا روشن بمونه مشکل داره

  8. سلام
    دنا اتومات توربو شارژ دارم
    چراغ چک روشن شده و هم زمان کولر از کار افتاده
    دلیلش چیه ؟!

    1. سلام و احترام
      به تمایندگی مراجعه نمایید دیاگ بزنتد

    2. سلام،دنا پلاس توربو مدل ۱۴۰۰ دارم وقتی آمپر حرارت از وسط حتی خیلی کم رد کند چراخ چک زرد رنگ روشن میشه و هنگامی که موتور ماشین کامل خنک شد چراِغ چک خاموش میشه،دلیل چیست؟

  9. من ماشین دنا پلاس اتومات دارم که ۲۵تا کار کرده مدل1400متاسفانه چراغ چک ماشینم روشن شده نمیدونم چکار کنم و نمیدونم ایا دقیقا مشکل از کجاست کسی هست راهنماییم کنه

  10. سلام دنا پلاس توربو اتومات تازه تحویل دارم ۱۰۰ باهاش رفتم زمان حرکت خواستم از دنده دستیش استفاده کنم زدم دستی بعد که زدم رو حالت اوتو چراغ چکم روشن شد دیگه خاموش نشده یه راهنمایی میفرمایید

  11. سلام بنده دنا مدل 1396 معمولی دارم ماشین در جاده که هستم مشکلی ندارد وقتی در سربالایی و پیچ و خم حرکت می کنم چراغ چک روشن می شود و دیاگ وه میزنم خطا پاک می شود و باز مجددا اگر در مسیر سر بالایی و پایین میرم چراغ چک باز روشن می شود . ممنون میشم راهنمایی فرمایید .

  12. سلام وقت بخیر من یه دنا پلاس صفر خریدم ۲هفته نشده چراغ چکش روشن شده .

    1. سلام و احترام
      اگر اخیرا تغییراتی در سیستم روشنایی خودرو انجام دادید می‌تونه از اون باشه
      در غیر اینصورت باید به نمایندگی مراجعه کنید تا چندین مورد رو بررسی و دیاق بزنند

      1. سلام خسته نباشید من یک دنا مدل ۹۷دارم معمولی چراغ چک روشن میشه و ماشین سه کار میکنه وقتی خاموش روشن میکنم درست میشه مشکل از چیه ؟

        1. سلام و احترام
          یه دیاگ بزنین و خطاهارو پاک کنید
          شمع ها و موارد گفته شده در مطلب رو بررسی کنید.

          1. سلام من۲هفته دنا تحویل گرفتم ۵۰۰کیلومتر راه رفته
            وقتی سرعت میره روی صد کیلومتر بر ساعت چراغ چک روشن میشه!علتش چیه؟

      2. سلام .
        من دنا پلاس مدل ۱۴۰۱ دارم چراغ چک روشن شد وخطای سنسور میل سوپاپ رو در موقع دیاگ نشان داد با اینکه سنسور رو تعویض کردم بازهم چراغ چک روشن شده علت چیست؟

      3. سلام اگ سیستم صوتی ماشین مثل باند و آمپلی فایر نصب کرده باشیم چراغ چک زوشن بشه ایراد از باند و آمپ هست؟

        1. سلام و احترام
          بله گاها این مورد پیش میاد که بخاطر سیستم صوتی که با ای سی یو همخوانی نداره یا ایراد داره چراغ چک روشن بشه
          بدید دیاگ بزنن اگه تونستن پاک کنند که هیچ.اگه نتونستن باید سیستم رو تغییر بدید

  13. سلام.من یک ساله که دنا اتومات دارم دو روز پیش چراغ چک روشن شده ولی از مدتی پیش هم مخصوصا تو اتوبان ماشین زیاد گاز میخوره و دور موتور تا نزدیک ۵ بالا میره و دنده با تاخیر عوض میشه تو حالت دستی هم که گذاشتم خودبخود از دنده ۶ میاد رو ۴ که باعث بالا رفتن ناگهانی دور موتور و صدای اون میشه و کلا ماشین عین سابق راه نمیره دلیل چی هستش. باتشکر

  14. چراغ چک خودرو دنا روشن شده و پس از اتصال دیاگ، این خطا را نمایش می دهد

    power stage ignition, coil 1/ Cyl.1:dwell time is exceeded plausible value. signal interruption or shortcut circuit to ground
    کسی از دوستان می تونه راهنمایی کنه؟

    1. سلام و احترام
      ظاهراً خطای کوئل داده
      باید بدید تعمیرکار بررسیش کنه

  15. درود
    دنا پلاس دارم و یه مدت هست بعد از استارت اول چراغ چک روشن میشه و تا زمانی که ماشین خاموش نشده چراغ چک هم خاموش نمیشه ولی در استارت های بعد دیگه چراغ چک روشن نمیشه
    شمع را تازه عوض کردم و انژکتور را تازه تمیز کردم
    لطف میکنید راهنمایی کنید
    با سپاس

    1. سلام و احترام
      باید دیاگ بزنید

  16. سلام دنا صفر دارم اتومات پلاس چند بار در حال حرکت با سرعت کم مثلا پا رو از روی گاز بر میداریم ماشین خانوش میشه و چراعچک روشن میشه بعد با یک استا ت دوباره روشن میشه علت چیست

  17. دنا پلاس اتوماتیک دارم ۶هزار کار کرده موقعی که ترمز میگیرم یه لرزش میخوره ماشین دلیلش چیه

  18. سلام، اخیرا دناپلاس از کارخانه تحویل گرفتم، موقع استارت زدن چراغ چک حدود دو ثانیه روشن میمونه و بعد خاموش میشه، قبلا با ماشین های دیگه این مورد را نداشتم و بلافاصله بعد از استارت چراغ چک خاموش میشد. به نظر شما مشکلی وجود داره؟

    1. سلام و احترام
      طبیعیه محمدحسین عزیز

  19. با سلام…دنا پلاس صفر خریدم…چراغ چک روشن شده و ماشین گاز نمیخورد…تو سرعت پایین هم ریپ میزنه…ممنون میشم داهنمایی کنید

  20. با سلام و احترام
    چند روز پیش دنا پلاس معمولی از نمایندگی تحویل گرفتم و بعد از طی ۱۰ کیلومتر چراغ چک روشن شد و ماشين دیگه خوب گاز نمی خورد و شتاب نداشت برگشتم نمایندگی و موضوع را مطرح کردم اونجا سر باطری را برداشتند و چراغ چک خاموش شد دو باره بعد اینکه از نمایندگی بیرون آمدم بعد از طی مسیری دوباره این اتفاق افتاد ماشین را بردم نمایندگی گذاشتم به نظرتون دلیل آن چی میتونه باشه در ضمن احساس میکنم این اتفاق بعد گرم شدن ماشین اتفاق میوفته؟

  21. سلام
    ماشین دنا پلاس خریدم بعد از دومین بار که اک ماشين را پر بنزین کردم بعد از مدت کوتاهی حرکت ماشین ریپ زد و چراغ چک روشن شد ماشین را خاموش کردم بعد از مدتی حرکت دوباره چراغ چک روشن شد و دیگه خاموش نشد همه این قضیه ریپ زدن و روشن شدن چراغ چک بعد از پر کردن بنزین شروع شد میشه بفرمایید علت چیست؟
    الان به تعطیلات خوردیم و نمایندگی ایران خوردو تعطیل هستش به نظر شما چکار کنم رانندگی کنم یا صبر کنم به نمایندگی ببرم؟

    1. باسلام و احترام
      احتمالا بنزین مشکلی داشته
      فعلا تا سوختی که توی باک هست رو تموم نکردید مجدد اقدام به سوختگیری نکنید.پس از سوختگیری بدید به یکی تست موتوری ها دیاگ بزنن و خطا و پاک کنند
      برخی از نمایندگی ها هم توی بعضی از شهرها شیفت هستند میتونید پیدا کنید سربزنید براشون

    2. با سلام ،من امروز این مشکل را داشتم ،گذاشتم ماشین سرد شد بعد سر باتری را پنج دقیقه برداشتم و دوباره گذاشتم مشکلم حل شد

  22. بنظرمن ماشین خیلی بدیه مخصوصا توربو شارژ اتوماتیک مشکل استپ چک روغن داشته فوری زد توربو سوزوند موتور باز شد جهت شستشو بعد بستن چن بار فیلتر عوض شده فشنگی روغن تعویض شد ولی هنوز مشکل چراغ چک روغن و استپ برطرف نشده حدود ۲۰میلیون هزینه کردم ولی هنوز بلد نیستن عیبشو برطرف کن

    1. آفرین. بهتره بگیم بلد نیستن
      جسارتا توی تولیدات داخل و ایران خودرو بنظرم با اختلاف بهترین ماشین همین دنا اتومات توربو هست
      فقط نمیشه انکار کرد که اخیرا خطاهای دنا پلاس برای هرچیزی رو اعصاب هست

  23. سلام ماشین دناپلاس معمولی گرفتم صفر هست1000 تا کار نکرده چراغ چک روشن شده

    1. سلام و احترام
      موارد گفته شده در مطلب بالا رو بررسی کنید

  24. سلام
    من دنا پلاس توربو شارژر دارم .در مسافرت بین شهری و درحال حرکت چراغ چک روشن شد.با مشورت تعمیر کار معتمد به مسیر ادامه دادم و در شیراز از فردا که به نمایندگی های ایران خودرو مراجعه کردم اغلب گفتند برای این خودرو کارشناس ندارند و آدرس نمایندگی والی را دادند .
    متأسفانه این نمایندگی هم تشخیص ندادند و اصرار داشتند که دستگاه دیاگ خطایی را گزارش نمیدهد و مشکل از باطری است . باطری نو بود و مراکز دیگر این نظریه را رد کردند .
    بعد از چندین ماه بالاخره نمایندگی عادل آباد شیراز دو روز خودرو را نگه داشته و عاقبت بدون تشخیص علت اصلی فقط بصورت اتفاقی در اثر چک بیشتر مسئله برای دو ماه گذشته حل شده بود که متأسفانه دو روز است که دوباره چراغ روشن و به چندین تعمیر گاه معتبر دیگر خارج از نمایندگی مراجعه کرده ام ولی دستگاه دیاگ همچنان تشخیص عیب را نداده است.
    مثل بیماری ناشناخته میماند . شنیده ام تعداد دنا پلاس های توربو با این مشکل زیاد است و قاعدتاً ایران خودرو باید فکر اساسی برای این مشکل نماید .
    ماشین زیاد گاز میخوره و دور موتور تا نزدیک ۵ بالا میره و دنده با تاخیر عوض میشه تو حالت دستی هم که گذاشتم خودبخود از دنده ۶ میاد رو ۴ که باعث بالا رفتن ناگهانی دور موتور و صدای اون میشه و کلا ماشین عین سابق راه نمیره.
    وقتی هوا خنک است مثل اول صبح یا شب خودرو کمتر مشکل دارد ولی هر بیشتر رانندگی بکنی شتاب موتور افت می کند و گاز نمی خورد بخصوص در سربالایی موتور مرتب گاز می خورد ولی هر چه هوا داغ تر باشد بیشتر اتفاق می افتاد بطوریکه در سربالایی کوچک بالا نمی رود اصلا خودرو گاز نمی خورد.
    در ترافیک درون شهری هر لحظه احساس می کنی ماشین میخواهد خاموش شود.
    لطفاً پیشنهاد اساسی برای رفع قطعی مشکل بدهید .
    مشکل روحی و روانی هم پیدا کردم چرا که فکر میکنم فقط منم که این مشکل را دارم و مستأصل شدم …

    1. سلام و احترام
      اول اینکه شما آقا ابراهیم بزرگوار اولین و تنهاترین فردی نیستید که این مشکلات مربوط به چراغ چک رو دارید
      متاسفانه دناهای مدل 1402 و 1401 اکثرا این مشکلات رو دارند
      دوم اینکه جسارتا بدید سنسور مپ رو هم بررسی کنند

    2. با سلام
      تقریبا سه چهار روزه ماشین منم دقیقا مشکلات ماشین شما رو پیدا کرده
      دریچه گاز رو تعویض کردند ولی دوباره چراغ چک روشن شد با همان خطای قبلی

      اتومات با شش هزار کیلومتر کار

    3. اگر راهی پیدا کردید ما رو هم در جریان بزارید

  25. سلام ماشین دنا پلاس توربو اتوماتیک دارم
    بنده در حین حرکت ترمز دستی رو نکشیده بودم پاین و به حدود ۵۰۰ متر رانندگی کردم با سرعت کم نهایت ۳۰ کیلومتر بعد دیدم ماشین خودش رو میکشه به عقب متوجه شدم ترمز دستی بالا هست و بعد از پاین اوردن دستی چراغ چک روشن شد و بعد ده دقیقه بردم دیاگ زدم تنظیم موتور خطای سنسور اکسیژن رو آورده بود و خطا را پاک کرد ایا نیازی به تعویض سنسنور اکسیزن هست ؟

    1. سلام و احترام
      فکر نمیکنم.احتمالا چون چراغ چک روشن شده ارور سنسور رو می‌داده
      واگر تغییر در راندمان موتور خودرو بوجود نیومده نیازی نیست

  26. سلام.دنا پلاس۴۰۱دارم.چراغ چک روشن شد دیاگ زدم خطای سنسور دمای بیرون رونشون داد.نمایندگی بردم سنسور رو عوض کرد خطا روهم پاک کرد.ولی ب محض اینکه ماشین رو دوباره خاموش روشن میکنم چراغ چک روشن میشه.حتی نمایندگی ریست ecuهم انجام داده ولی بازم چک روشنه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام و احترام
      خب خطای چک مربوط به سنسور دما نبوده
      آیا اخیرا تغییراتی روی خودرو انجام دادید؟

  27. سلام به شما
    در خودرو دنا در هنگام بازکردن سوئیچ صدای چک چک از پشت کلیدهای کولر شنیده میشه و چراغ چک روشن میشه و ماشین در دنده دو وسه گاز نمیخوره و خفه کار میکنه به نظر شما اشکال کجا میتونه باشه ؟

    1. سلام و احترام
      علت اینکه گاز نمیخوره می‌تونه از سوئیچ استپ ترمز باشه
      یا پمپ بنزین باشه
      یا دریچه گاز
      باید این موارد رو بررسی کنید

  28. سلام
    من دنا مدل ۹۹ پلاس دستی دارم
    چند روزه وقتی کولر روشن میکنم چراغ چک روشن میشه و ماشین گاز نمیخوره
    بردم دیاگ زدن گفتن کوئل شماره ۱ خرابه.تعویض کردن درست شد ولی کولر رو روشن کردم دوباره مثل اول شد.چند جا بردم نتونستن درست کنن.ممونم میشم راهنمایی کنید

    1. سلام و احترام
      مشکل می‌تونه از کولر هم باشه

  29. سلام و وقت بخیر خدمت شما
    دناپلاس موتور معمولی مدل ۹۹ دارم
    مدتیه وقتی سر پیچها به ماشین گاز میدم حالت ریپ و کم اوردن بهش دست میده، به محض اینکه جاده مستقیم میشه کاملا به حالت طبیعیش برمیگرده، مشکل از چی میتونه باشه؟

  30. سلام وقت بخیر
    دنا اتومات دارم بردم کارواش چراغ چک روشن شده

  31. سلام و خسته نباشید.
    دنا پلاس مدل 99 دارم و حدود 2 ماهه که مرتب چراغ چک و باتری میاد و اتوماتیک حذف میشه.
    این خطا بعضا هر چند دقیقه و یا چند ساعت میاد.
    باتری نو می باشد و دینام هم تست کردم سالم است. لطفآ راهنمایی نمایید. با تشکر

  32. سلام وقت بخیر دنا پلاس معمولی دارم ماشین بدون مشکل بود چندروز قبل بردم روغن موتور فیلتر روغن فیلتر هوا صافی بنزین تعویض کردم دیگه مشکلاتی مثل تو مسیر کولرش قطع وصل میشه یا گاز میخوره تازگی هم چراغ چک روشن کرده ممنون میشم راهنمایی کنید

  33. سلام با فشار دادن پدال گاز صدایی مانند وزوز از پشت ماشین و اگزوز و دریچه هوا ماشین بلند می‌شود وبا برداشتن پا از گاز قطع میشود وچراغ چک نیز روشن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *