مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای این روزها می‌تواند موضوع بحثی داغ بین آن دسته از مشتریان ایرانی باشد که به دنبال خرید یک سدان وطنی میان‌قیمت هستند‌؛ چراکه بسیاری از خریداران داخلی از سدان‌های قدیمی‌تر شامل انواع سمند، تندر ۹۰ و پژو پارس خسته شده‌اند و اگرچه میزان بودجه و توان مالی‌شان هم بالاتر از توان آحاد مردم است، اما با این حال بودجه یا نوع سلیقه‌شان آنها به گونه‌ای نیست که بتوانند به سراغ ماشین های چینی صفر کیلومتر بروند.

 

تارا و دنا پلاس دو سدان کامپکت از سری تولیدات ایران خودرو به حساب می‌آید و درحال‌حاضر از حیث قیمت بازار و کلاس بدنه، رقیبان مستقیم یکدیگر به شمار می‌روند. پس واضح است که مقایسه تارا با دنا پلاس می‌تواند یکی از داغ‌ترین رقابت‌های خودرویی در بازار فعلی ایران باشد. در ادامه می‌توانید مقایسه کامل این دو محصول ایرانی را مطالعه کنید.

مقایسه فنی تارا با دنا پلاس

اما دنا و تارا از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی دنا و تارا مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخصات فنی موتور تارا و دنا پلاس

 

چون موتورهای هر دو خودرو نهایتا قادرند ۱۱۳ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ۵ دنده دستی به انتهای پلوس‌ها و چرخ‌های جلو منتقل کنند.

البته حجم موتور دناپلاس ۱٫۷ لیتر است و حجم موتور تارا ۱٫۶ لیتر است. پس کشتاور تولیدی دنا بیشتر از تاراست.

گشتاور چرخ‌های جلو دنا پلاس ۱۵۵ نیوتن متر است اما بیشترین گشتاور تایرهای تارا دنده‌ای ۱۴۴ نیوتون متر است. بنابراین دنا پلاس شتاب دارد.

سرعت هر دو خودرو. مشابه است و گفته می‌شود می‌توانند تا ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرند. مصرف سوخت هر دو خودرو هم مشابه است و تفاوت بین آنها بسیار کم است. میانگین مصرف سوخت دنا پلاس ۷٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و مصرف سوخت تارا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

همچنین از نظر امنیت در دنا پلاس، ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز ABS و EBD تنها امکانات ایمنی دنا پلاس هستند.

تارا هم ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA، کیسه هوای ایمنی (Airbag) راننده و سرنشین و سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) را دارد که نشان می‌دهد ایمنی هر دو خودرو تقریبا در یک سطح است.

مقایسه دنا پلاس با تارا
مقایسه دنا پلاس با تارا

 

جدول مشخصات فنی تارا دنده ای و دنا پلاس

تارا دنده اتوماتیک AT دنا پلاس صفر کیلومتر دنده ای
سال طراحی خودرو 1398 1396
کلاس خودرو سدان در كلاس ابعادی C سدان (صندوقدار)
حجم موتور 1600 سی سی 1646 سی سی
موقعیت موتور جلو – TU5+ EF7 جلو
گیربکس 6 دنده اتوماتيك دستي پنج سرعته
سیلندر 4 4
طول 4505 ميلي‌متر 4559 ميلي‌متر
عرض 1748 ميلي‌متر 1944 ميلي‌متر
ارتفاع 1466 ميلي‌متر 1460 ميلي‌متر
حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه 115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور 150نيوتن متر در 4800 دور در دقيقه 157 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه
سوپاپ 16 16
حداکثر سرعت 190 189
وزن 1190 کیلوگرم 1258 کیلوگرم
فاصله بین دو محور 2652 میلیمتر 2671 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر – لیتر 6.2 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر 7.94 لیتر
حجم باک 50 لیتر 60 لیتر
حجم فضاي صندوق عقب 640 لیتر 500 لیتر
سیستم های ترمز و پایداری ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS، HSA، ESC،EBA “ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب ديسكي”

 

نوع خودرو دنا پلاس توربو اتومات تارا اتوماتیک
موتور چهار سیلندر توربو- ۱.۷ لیتری- ۱۶ سوپاپ چهار سیلندر تنفس طبیعی – ۱.۶ لیتری- ۱۶ سوپاپ
توان خروجی ۱۵۰ اسب بخار – ۲۱۵ نیوتن متر ۱۱۳ اسب بخار – ۱۴۴ نیوتن متر
گیربکس اتوماتیک شش سرعته اتوماتیک AT شش سرعته
شتاب 0-100 ۱۰.۵ ثانیه ۱۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی (L/100KM) ۸.۱۲ ۷.۲۹
حداکثر سرعت (KM/H) ۲۰۵ ۱۹۰
وزن (کیلوگرم) ۱۴۰۰ ۱۲۶۸

 

مقایسه دنا پلاس با تارا
مقایسه دنا پلاس با تارا

مقایسه امکانات و آپشن های تارا با دنا پلاس

این دو سدان ایرانی در مقایسه با محصولات چینی چندان پرآپشن نیستند اما به هر حال تجهیزات حداقلی در آن‌ها به منظور ایجاد رفاه و یا ایمنی معمول، برای سرنشینان در نظر گرفته شده است‌. در این راستا دنا پلاس از امکاناتی مثل:

کروز کنترل، سانروف، صندلی راننده و سرنشین با تنظیم ۸ حالته برقی، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، مه شکن‌های جلو و عقب،سنسور پارک عقب، دوربین عقب، چراغ مشایعت، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر، تهویه اتوماتیک دارای دریچه برای سرنشینان عقب، فرمان هیدرولیک با دکمه های کنترل، دو یا چهار عدد کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD ، ترمز دیسکی عقب و … سود می برد.

تارای دنده‌ای نسبت به مدل اتوماتیک امکانات کمتری دارد؛ مهم‌ترین امکانات آن شامل کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، دماسنج، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، صندلی عقب تاشو، رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی، ایموبلایزر، سنسور دنده عقب، شیشه‌بالابرهای برقی، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، مه شکن‌های جلو، چراغ خوشامدگویی، دیلایت، چراغ مشایعت، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا با چهار بلندگو، آنتن سقفی اکتیو، سیستم تهویه غیراتوماتیک با تنظیم برقی، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، دو کیسه هوا سرنشینان جلو، سیستم ترمز ABS و EBDبه همراه سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی است.

علاوه بر آن تارای اتوماتیک به آپشن‌هایی مانند کیسه‌های هوای جانبی جلو، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، دوربین دید عقب، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیمات برقی صندلی‌های جلو، روکش صندلی‌های چرم و پارچه‌ای، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، دکمه استارت سانروف و نشانگر وضعیت دنده تجهیز شده است.

 

مقایسه طراحی ظاهری دنا پلاس و تارا

مقایسه دنا پلاس با تارا
مقایسه دنا پلاس با تارا

با نگاه به ظاهر این دو محصول ایران خودرو متوجه ناهماهنگی‌ها و اصطلاحا بدسلیقگی‌های طراحان آنها خواهید شد. البته دنا پلاس و تارا در قیاس با خودروهای بین‌المللی به عنوان تولیدات اقتصادی شناخته می‌شوند و ما انتظار طراحی‌های آن‌چنانی از آنها نداریم، اما به هر حال می‌شد به عنوان مثال طرح المان‌هایی نظیر چراغ‌ها، سپرها و سایر بخش‌های نمای جلو و عقب تارا به طرزی متناسب و البته جذاب‌تر طراحی شوند.

دنا پلاس نیز گرچه امروزه زیبایی‌هایش بیشتر به چشم عموم می‌آید اما از دید کارشناسان ناهماهنگی‌های زیادی بین نماهای مختلف آن وجود دارد. به هر حال این شما هستید که با توجه به نوع سلیقه‌تان می‌توانید یکی از این دو خودرو را به عنوان محصول زیباتر انتخاب کنید.

از لحاظ طراحی داخلی:

در مورد طراحی داخلی اما می‌توان با صراحت بیشتری صحبت کرد. چراکه داشبورد دنا پلاس با توجه به طراحی پخته‌تر و استفاده از تزیینات دکوراتیو طرح چوب، صحنه‌ای دلچسب‌تر ارائه می‌دهد. طرح داشبورد تارا نسبت به حریف ساده‌تر است که البته می‌تواند با سلیقه برخی از مشتریان ایرانی بیشتر از آب دربیاید. اما به هر صورت در حالت کلی کابین دنا پلاس طراحی جذاب و چشم‌نوازتری ارائه می‌دهد.

فضای ردیف عقب هر دو خودرو برای سرنشینان با قد حدود ۱۸۰ سانت کاملا مناسب است و عامل آزاردهنده یا محدودکننده خاصی در این قسمت احساس نمی‌شود. همچنین هر دو خودرو از صندوق‌عقب کاملا وسیع برخوردارند، اما این مزیت در تارا بسیار کاربردی‌تر است؛ چراکه صندوق‌عقب آن حدود ۶۴۰ لیتر فضا ارائه می‌دهد که معادل ۱۴۰ واحد بزرگتر از صندوق‌عقب دنا پلاس است.

بنابراین به عنوان جمله نهایی این بخش می‌توان گفت که گرچه هر دو محصول ایران خودرو از کابین جادار سود می‌برند اما طراحی داخلی دنا پلاس زیباتر است و تارا نیز صندوق بزرگ‌تری را در دسترس قرار می‌دهد.

تجربه رانندگی در دنا پلاس بهتر است یا تارا؟

نشستن پشت فرمان هر یک از این دو خودرو احساسی تقریبا متفاوت را به شما منتقل می‌کند. فضای داخلی دنا پلاس با وجود زیباتر بودن، از لحاظ حس و هیجان رانندگی توفیق کمتری دارد و راننده را با حسی اصطلاحا مصنوعی و البته آشناتر مواجه می‌کند.

اما پشت فرمان تارا با توجه به سبک طراحی اسپرت‌تر غربیلک فرمان و صندلی‌های مناسب‌تر، حس و حالی تقریبا جدید و دلگرم‌کننده‌تر به شما منتقل می‌شود. تسلط بر ابعاد بدنه خودرو نیز در تارا بیشتر احساس می‌شود.

با روشن شدن موتورها سروصدای زیادی درون کابین این دو خودرو به گوش نمی‌رسد. به ویژه تارا از این نظر عملکرد تقریبا مناسب‌تری دارد و به نظر می‌رسد که فرآیند عایق‌بندی کابین آن از لحاظ ورود سروصدای موتور و یا دیگر صداهای مزاحم، به نحوی بهتر از دنا پلاس انجام‌ گرفته باشد.

پس از شروع حرکت، از لحاظ چابکی هر دو خودرو تقریباً عملکردی نزدیک به هم را نشان می‌دهد و به عنوان خودروهای شهری معمولی، رضایت مشتریان خانوادگی را در این باره به‌دست خواهد آورد.

البته گر بخواهید کمی چالش برانگیزتر با این ماشین‌ها رفتار کنید، متوجه می‌شوید که تارا دنده‌ای در سرعت‌های بالا عملکردی پایدار و دلگرم‌کننده‌تر ارائه می‌دهد؛ دلیل این امر را هم می‌توان در پلتفرم جدیدتر این خودرو که موجب پایداری بهتر آن می‌شود و همچنین بهره‌گیری از سیستم کنترل پایداری جست‌وجو کرد.

بنابراین از جهت هندلینگ تارا نسبت به دنا پلاس که از پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ استفاده می‌کند و فاقد سیستم‌های کنترل کشش و پایداری است، برتر ظاهر می‌شود. ترمزهای هر دو خودرو نیز در شرایط عادی به ویژه در نسخه‌های مجهز به ترمز دیسکی عقب، تقریبا اطمینان‌بخش عمل می‌کند.

ناگفته نماند که هندلینگ و پایداری بهتر خودروها، معمولا یک قربانی نیاز دارد و آن هم کیفیت سواری و یا نرمی سیستم تعلیق است. در این میان گرچه سیستم تعلیق تارا خیلی خشک نیست اما با این حال، نسبت به دنا پلاس کمی اسپرت و سفت‌تر به نظر می‌رسد و شاید در عبور از جاده‌های ناهموار و پستی‌وبلندی‌ها، کوبش‌های بیشتری را به درون کابین انتقال دهد.

مقایسه ایمنی در دنا پلاس و تارا

هیچ یک از دو خودرو دنا پلاس و تارا تا کنون در آزمون‌های تصادف و ایمنی مؤسسات معتبر فعال در این زمینه شرکت نکرده‌اند. با این موجود اگر بخواهیم مقایسه تارا و دنا پلاس را از نظر ایمنی مطرح کنیم، باید اذعان کنیم که تارا در وضعیت نسبتا بهتری قرار دارد.

دلیل اصلی این موضوع نیز، امکانات و سنسور‌هایی است که به منظور جلوگیری از وقوع تصادف در تارا تعبیه شده است. در همین راستا می‌توان به سیستم کنترل پایداری خودرو و فشار باد تایرها اشاره کرد که در راستای جلوگیری از بروز تصادف بسیار مؤثر است.

 

جدول تجهیزات ایمنی تارا و دنا پلاس

تجهیزات دنا پلاس تارا
کیسه هوا ۲ ۲
ترمزها جلو و عقب دیسکی جلو و عقب دیسکی
سیستم ترمز ضد قفل ABS دارد دارد
سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD دارد دارد
سیستم کنترل پایداری خودرو ESP ندارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
ایموبیلایزر دارد ندارد
سیستم کنترل فشار باد تایرها ندارد دارد
پیش کشنده کمربند ایمنی دارد دارد

 

تارا بخریم یا دنا پلاس؟ کدام بهتر است؟

ابتدا باید تکلیف خودتان را با طراحی این دو خودروی ملی مشخص کنید. احتمالا خیلی از مشتری‌ها حالا دیگر طراحی دنا را قدیمی می‌دانند و چندان تمایلی به آن نشان نمی‌دهند و دوست دارند که یک سدان جدیدتر مثل تارا را امتحان کنند. اما در سوی دیگر شمار بسیاری از مشتریان هم هنوز پایبند و متعهد دنا پلاس هستند و این خودرو را زیبا و مهیج‌تر می‌پندارند؛ بنابراین از لحاظ ظاهری بسته به سلیقه شما هر کدام می‌توانند انتخاب مناسبی باشند .

اما فارغ از ظاهر، در یک نتیجه‌گیری کلی باید بگوییم که به دلیل برخورداری از پلتفرم جدیدتر، تارا دنده ای می‌تواند عملکردی ایمن‌تر با هندلینگ بهتر و ایمنی بیشتر را ارائه دهد. بنابراین از جنبه‌های دینامیک رانندگی، میزان امنیت و فضای صندوق، تارا خودرو برتر نسبت به دنا پلاس است؛ هر چند که از یکی دو مورد امکانات رفاهی کمتر بهره می‌برد.

در مورد لوازم و قطعات فنی، باید بدانید که کلیه لوازم دنا پلاس در بازار یافت می‌شود و از آنجا که به احتمال قوی لوازم موتور tu5 در تارا تغییر فاحشی نسبت به نمونه‌های موجود روی ۲۰۶ نداشته باشد، پس قطعات فنی موتور تارا دنده ای نیز در بازار به طور کامل و با قیمت مناسب حضور دارند. اما مسلما لوازم‌ بدنه تارا فعلا به طور گسترده به بازار نیامده و حداقل تا یکی دو سال باید منتظر ماند تا این محدودیت تا را برطرف شود.

در مجموع به نظر می‌رسد این دو سدان ایرانی رقبایی بسیار نزدیک به یکدیگر هستند اما تارا دنده‌ای می‌تواند در این میان عملکرد دینامیکی بهتری را به نمایش بگذارد و به طور کلی تا حدودی نسبت به حریف خود برتر ارزیابی می‌شود. بنابراین شایسته است که با اختلاف اندک برنده مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *